Historiefortælling i klasseværelset

Denne del af Fortælletid handler om selv at fortælle historier i klassen.
Videoerne er henvendt til dig som lærer, og du kan både bruge metoderne selv og til at hjælpe dine elever med også at fortælle.

De er lavet i forbindelse med projektet PLACES, som er et projekt, hvor vi er i gang med at teste nyt læringsmateriale. Du kan læse mere om PLACES her: https://www.play-2-learn.eu/the-places-academy/dansk-teaser/

Vores metode til at lære at fortælle historier foregår i to trin, som du finder her på siden:

  1. Adgang til det effektive fortællesprog
  2. Idéer til, hvordan du laver dine egne relevante historier alene eller sammen med eleverne

Der er i alt 12 korte videoer, som fører dig hele vejen rundt.

Vi håber, at du vil nyde rejsen.

Det effektive fortællesprog

Kender du fabelen om løven og musen?

I de følgende videoer fortæller Kasper Sørensen flere gange fablen Løven og musen for at vise forskellige måder at bruge sproget på, når man fortæller historier. Fortællingens magi handler om at fremkalde billeder i hovedet på lytterne og på den måde gøre dem til medproducenter af historien. Det handler om transport til et andet sted og/eller tidspunkt. Det er en af de vigtigste forskelle mellem historier, der bliver fortalt eller opsummeret.

Metoden, du vil blive introduceret her, er udviklet af Kasper, og han kalder den Den sproglige motorvej.

Sprogsporene på Den sproglige motorvej er:

  • Ydre liv og handling
  • Indre liv
  • Gestik og mimik
  • Lydeffekter
  • Fakta

Til sidst kan du se Kasper fortælle Løven og musen med en kombination af alle motorvejens sprogspor.

Du kan også arbejde med fablen med dine elever ved at bruge PLACES aktivitetskortet Historieknogler – Løven og musen. Når PLACES-materialet er færdigt, vil vi linke til det herfra.

I tusinder af år har mennesker over hele verden lavet og fortalt fabler. Det gør denne genre genkendelig for de fleste uanset kulturel baggrund og alder. Derudover gør fablernes korthed og enkle struktur dem meget velegnede til at lære at bruge og lege med fortælleværktøjerne.

Skab dine egne historier

Hvordan bygger vi nemt historier, der forbinder og fanger lytterne?

Og hvad definerer egentlig en rigtig historie?

De fleste mennesker forstår intuitivt konceptet og genkender det nemt, når der fortælles en historie. Men det kan være svært at identificere de vigtigste elementer og hvordan man bruger dem. Og dermed svært at gøre det selv.

Brug disse enkle værktøjer, og du er på vej.

Her er nogle flere ideer til at bruge historiefortælling til at dele fakta, styrke relationer og engagere dine elever:

Vi håber, at du har haft en god fortælle-rejse.

Nogle af informationerne kan du også finde på infokortene om historiefortælling i det skriftlige PLACES-materiale. Når det er færdigt, vil vi linke til det herfra.

Husk: at have et kørekort er én ting, men kun øvelse gør dig til en mesterchauffør på Den sproglige motorvej.

 

God fornøjelse!

Er du klar til en god historie?

Jeps, vi har cookies, for ellers fungerer siden ikke særligt godt. Men vi holder dem på så lille et antal som muligt. Du kan læse mere om dem her eller bare springe ud i de gode historier. Ved fortsat brug af siden accepterer du vores cookie-politik.  Læs mere